Kunder berättar

 

 Hem / Kunder berättar

”Det är en win-win-situation”

Så gav Axis alla medarbetare samma förutsättningar.

"Vi vill försöka se till att det blir någorlunda likvärdigt för alla våra medarbetare"

 

Nätverkskamerabolaget Axis Communications vill vara en attraktiv arbetsgivare och ge alla medarbetare samma förutsättningar att kunna påverka sin egen pension. Därför erbjuder man rådgivning i pensionsfrågor – för alla. Att som arbetsgivare kontinuerligt betala in pensionspengar till sina medarbetare utan att de varken vet vad de får eller hur de ska förvalta sina pengar fram till den dag då det är dags att lämna arbetslivet kan ibland kännas tröstlöst.

 

– Vi tycker att de pengar vi investerar i våra medarbetare ska förvaltas på bästa sätt. Och det är individen själv som måste ta ansvar för att göra det, säger Karina Svensson, HR officer på Axis Communications.

 

Axis bestämde sig därför för att ge alla sina medarbetare en chans att ta kommandot över sin egen pension. Tidigare har man arbetat, som på många andra företag, med att bara de så kallade tiotaggarna har erbjudits rådgivning i pensionsfrågor. Men även om inte alla har en lika stor pension att förvalta och inte lika många valmöjligheter att ta ställning till ville Axis erbjuda alla medarbetare samma möjligheter.

 

– Vi vill försöka se till att det blir någorlunda likvärdigt för alla våra medarbetare. De som är tiotaggare får ju specifik rådgivning men vi vill ge alla samma förutsättningar, säger Karina Svensson.

 

Karina förklarar att pensionsfrågor är ett viktigt ämne som Axis gärna vill lyfta, men också någonting som många kan tycka är jobbigt att ta tag i eftersom kunskapsbasen ofta är långt ifrån tillräcklig.

 

"Man vet att man ska få en pension men har inte tillräcklig kunskap om den"

 

För att ge fler kunskapen om hur de egna pensionspengarna kan förvaltas på bästa sätt och vilka alternativ som finns att välja bland togs beslutet på Axis att göra någonting mer för att nå ut till alla.

 

– Vi vill ge information om vad det är man får som medarbetare. Annars betalar vi väldigt mycket pengar som de inte ser, och kanske inte heller vet vilka möjligheter de har att göra någonting av dem, säger hon.

 

Det var då Axis valde att prova på grupprådgivning. Under hösten bjöd Axis in samtliga medarbetare som omfattas av ITP 1 eller ITP 2, det vill säga premiebestämd eller förmånsbestämd tjänstepension för privatanställda tjänstemän, till rådgivning tillsammans med rådgivare från Max Matthiessen.'


Karina Svensson, HR officer på Axis Communications

Under en timme fick medarbetarna information om systemets utformning och valmöjligheter samt möjlighet att ställa frågor till rådgivarna. Genom att erbjuda en grund att stå på finns förhoppningen att fler ska ha möjlighet att ta till sig av annan information som skickas ut och att fler ska inse vikten av att göra ett val. Dessutom kan det öppna dörren för att samtalet fortsätter på kafferasten och ger en möjlighet för kollegor att diskutera och lära av varandra.

 

– Det är väl inte det vanliga att man sitter och pratar pensioner utan det är kanske när något sådant här just har hänt som det kan komma upp lite extra diskussioner och att man börjar fundera på saker och ting, säger Karina Svensson.

 

Målet är nu att samtliga Axis-medarbetare ska få en grupprådgivning för att bättre kunna förstå vilka val som finns och hur de faktiskt påverkar den egna pensionen.

 

Det här är ett sätt för Axis att vara en attraktiv arbetsgivare men också ett sätt att visa att våra medarbetare är viktiga för oss. Det är en win-win-situation

 

– Vi fick väldigt mycket positiv feedback från medarbetarna. Jag tror att många tyckte att det var nyttigt. Nu hoppas vi att man får en annan förståelse för de papper man får hemskickade så att man faktiskt gör någonting av dem och inte bara lägger dem på hög.

 

Joel Assarsson, en av rådgivarna som var med på grupprådgivningen hos Axis, förklarar att arbetsgivare som erbjuder någon form av rådgivning för alla medarbetare visar att de bryr sig. Och han menar att intresset från företagen nu är större än någonsin.

 

– Jag har varit ute och pratat om det här i tre, fyra år och sedan förra året känns det som att intresset ökat kraftigt. Det verkar finnas ett uppdämt behov hos medarbetarna, säger Joel Assarsson.

 

Med grupprådgivning kan man på ett effektivt sätt uppmärksamma att arbetsgivaren aktivt arbetar med pension och försäkringsskydd för sina medarbetare. Samtidigt är det ett kostnadseffektivt sätt att förmedla kunskap till många personer som kanske annars riskerar att gå miste om möjligheten till en bättre pension.

 

 

Text: Sandra Jansson
Texten tidigare publicerad i MM nr 1 2014



Välkommen att kontakta oss om du har frågor, vill ha rådgivning eller vill bli kund hos Max Matthiessen.

Copyright © Max Matthiessen